Čarodějky ze Salemu přicházejí na plzeňskou Novou scénu

Zveřejněno v Kultura
Od - čtvrtek, 3. únor 2022 09:53
Čarodějky ze Salemu přicházejí na plzeňskou Novou scénu Foto: DJKT/ I. Štěrbová

Premiéru světoznámého thrilleru Čarodějky ze Salemu uvede 5. února činohra plzeňského divadla J. K. Tyla. Klasik moderního amerického dramatu Arthur Miller jej napsal na motivy nejslavnějšího čarodějnického procesu všech dob, ke kterému došlo v roce 1692 v izolovaném prostřední massachusettského Salemu a který dodnes patří k nejtemnějším kapitolám amerických dějin.

03 carodejky ze salemu djkt 2021 foto irena sterbova 8567Příběh začíná u zhrzené Abigail Williamsové, jejíž křivé obvinění ženy Johna Proctora postupně rozpoutá krutý a nesmyslný hon na čarodějnice. Johna Proctora, který se snaží svou ženu bránit a který nakonec před soudem stane sám, hraje Jan Maléř, jeho ženu Elizabeth Zuzana Ščerbová, roli Abigail alternují Klára Kuchinková a nová posila souboru Denisa Cupáková. V další rolích diváci uvidí Janu Ondruškovou, Michala Štěrbu, Zdeňka Hrušku, Moniku Švábovou, Pavla Pavlovského, Apolenu Veldovou, Martina Stránského a další. Vzácným hostem je v roli Sáry Goodové operní pěvkyně Lilka Ročáková.

„Čarodějky ze Salemu můžeme sice považovat za historickou hru, ale Miller využil čarodějnické procesy jako metaforu k jeho vlastní současnosti, kdy kritizoval mccarthismus 50. let v Americe a kdy byl dokonce vyslýchán Výborem pro neamerickou činnost,“ upozorňuje dramaturg činohry Zdeněk Janál. S tím souhlasí i režisér Adam Doležal. „Čarodějky vnímám jako takový Millerův protestní výkřik. Zvednutý ukazováček, varování nad tím, kam může lidskou společnost dovést davová hysterie, jak snadno se dá davem manipulovat a kam až může taková manipulace zajít," podotkl.

Pro Adama Doležala je to druhé setkání s plzeňským činoherním souborem, po komorním dramatu Králičí nora, ve kterém pracoval se čtyřmi herci, se v Čarodějkách ze Salemu potkává téměř s celým souborem. Jeho spolupracovníky jsou stejně jako u Králičí nory kostýmní výtvarnice Agnieszka Pátá-Oldak a hudební skladatel Petr Zeman. Právě hudba tvoří výraznou složku inscenace. „Nápad s živou hudbou vyplynul z přemýšlení nad vizuální složkou inscenace. V ní pracujeme spíše znakovým systémem, v jednu chvíli evokujeme jistou dobovost, která je ve hře obsažená, ale neilustrujeme ji, a postupem času se přesouváme do systému čistě divadelního znaku. Nijak nezakrýváme, že jde o divadlo, tak proč zakrývat hudební složku. Pomocí hudby a zpěváků reagujeme na dění na jevišti, podporujeme vnitřní život postav a zároveň je ženeme k neodvratnému konci," prohlásil Doležal. Vedle hudebníků se na jevišti objeví i sólistka operního souboru Radka Sehnoutková v alternaci s Minyoung Park a devítičlenný dívčí sbor pod vedením sbormistryně Anny-Marie Lahodové. Autorem scény je Michal Syrový, který pravidelně spolupracuje s divadly napříč republikou, v DJKT se však objevuje poprvé.