Zákulisí výstavy: jak pojistit Artemis nebo Andromedu od Kovaříka?

Zveřejněno v Kultura ZAK
Od - sobota, 12. listopad 2022 08:27
Zákulisí výstavy: jak pojistit Artemis nebo Andromedu od Kovaříka? Foto: David Růžička

Jiří Kovařík byl nepřehlédnutelným plzeňským výtvarníkem, jehož dílo by mohlo být i světově proslulé, kdyby umělci nebylo za totality znemožňováno prezentovat se a prodávat obrazy a kdyby předčasně nezemřel v roce 1995. Výstava, která probíhá ve foyeru plzeňského Nového divadla od 1. listopadu do konce letošního roku přináší i několik poprvé: kromě samotné koncepce expozice šlo i o náročné pojištění cenných obrazů.

„Na tuto výstavu jsem se velmi těšil!“ prozradil na vernisáži ředitel divadla Martin Otava a dodal: „Zapadá do konceptu naší instituce představovat významné plzeňské výtvarníky veřejnosti. Kovaříkovu tvorbu považuji rovněž za svoji srdcovku!“

Výstava v Novém divadle, uspořádaná k nedožitým devadesátinám Jiřího Kovaříka, přináší organizátorům spoustu starostí: celý proces jde přirovnat k divadelnímu zákulisí. Vernisáž a obrazy „na zdi“ jsou už jen pomyslnou třešinkou na dortu.

Vybírají se jednotlivá díla, podepisují smlouvy s vystavovateli, řeší se podmínky jako teplota a vlhkost, natírají panely, připravují popisky, katalog, oslovuje se odborný přepravce, aby nedošlo k poškození vzácných děl. Práce až nad hlavu.

Významná jubilejní Kovaříkova výstava přinesla i velká „poprvé“: cenné obrazy od významného výtvarníka bylo třeba pojistit! Poprvé v letité spolupráci Divadla Josefa Kajetána Tyla s plzeňskou firmou Comfort servis, která kulturnímu stánku zajišťuje pojišťovací služby majetku i odpovědnosti, se pojišťovala velká a důležitá výstava. „Bylo třeba se sejít se zástupci divadla,“ říká pojišťovací makléř, „a ujasnit si, jaká bude finální podoba výstavy a co vše bude nutné zohlednit“. Úkolem pojišťovacího makléře je najít takové pojišťovny, které jsou schopné pokrýt celé spektrum pojistných rizik za přijatelnou cenu. A to jak proti živelným katastrofám, tak proti odcizení obrazů nebo případnému vandalismu. Pojišťovací makléř také pomáhá klientům s případným řešením pojistných událostí. Ve výstavnictví se takovému procesu říká „nail to nail“, tedy – z hřebíku na zdi u majitele k hřebíku na výstavě. A zase zpět.

V letošním roce připomněla autora letní výstava v Galerii Tuwora na zámku Nebílovy. Současný výstavní projekt plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla lze však nazvat zcela mimořádným! Expozice, jak ji uspořádal kunsthistorik Michael Zachař, představuje Kovaříkovo dílo zcela novým úhlem pohledu: s ohledem na nedožité devadesátiny je vystaveno 90 obrazů, pokrývajících celé období Kovaříkovy tvorby od 50. let minulého století do časů po sametové revoluci. Vystaveny jsou převážně velkoformátová díla z majetku rodiny i řady zápůjček, včetně unikátních a v Plzni dosud nevystavovaných obrazů.